Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

چرا رنگین کمان به صورت « کمان » دیده می شود؟

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

چرا رنگین کمان به صورت « کمان » دیده می شود؟

در روزگاران قدیم، کسانی مثل قطب الدین شیرازی در این باره تحقیق کرده بودند، اما اولین کسی که به طور جدی به این مسئله پرداخت رنه دکارت بود. دکارت با توجه به قوانین شکست همزمان ولی به طور جداگانه از اسنل ( بنیان گذار اصلی قوانین شکست و بازتاب ) به شرح رنگین کمان پرداخت و در سال 1637 نتایج خود را منتشر کرد.همانطور که می دانید قطرات آب در حال سقوط، کروی شکل هستند، اگر شما با چگونگی شکل گیری رنگین کمان آشنا باشید، متوجه خواهید شد که باید به بررسی نحوه برهم کنش پرتو نور سفید با یک قطره شفاف بپردازیم.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

افت تحصیلی دانش آموزان با حذف مردودی

وقتی شوروی در پروژه های فضایی از آمریکا پیشی گرفت آمریکایی ها در نظام آموزشی خود تجدید نظر کردند. امروز مدارس نشانگر فردای جامعه است و هر خطایی که امروز در آموزش و پرورش انجام دهیم تاثیرات منفی خود را چند سال بعد نشان خواهد داد. نگاهی به نتایج کنکور ، امتحانات نهایی و نشستن پای صحبت معلمان و اساتید دانشگاه کافی است تا متوجه افت تحصیلی دانش آموزان نسیت به ده سال گذشته شوید و این افت برای فردای جامعه خطرناک است.تصمیمات چند سال اخیر را مرور می کنیم:

۱-حذف امتحانات نهایی پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی

۲- کیفی شدن نمرات ابتدایی

۳- حذف مردودی از اول دبیرستان

۴- قانون نانوشته حذف مردودی از ابتدایی و راهنمایی

این موارد کافی بود تا تنبل پروری شروع شود و در آموزش و پرورش در برابر مردود شدن و نمره نگرفتن دانش آموزان پشت معلم را خالی کرد و دانش آموزان ضعیف را بدون در نظر گرفتن میزان سواد به کلاس های بالا سوق داد و البته برای این موضوع دو دلیل مطرح می کرد:

۱- دیپلم تاثیری در سرنوشت دانش آموز ندارد پس در دادن این مدرک سخت گیری نکنیم.

۲- دانش آموزان مردودی بار مالی برای دولت دارند.

۳- نباید دانش آموزان را عقده ای کرد.

ولی با قبول کردن دانش آموزان بدون در نظر گرفتن سطح علمی مشکلات زیر پدیدار شد:

۱- بدون گذراندن دروس پیش نیاز امکان یادگیری دروس بالاتر نیست لذا دانش آموزان نمی توانند مقاطع بالاتر را نیز بگذرانند

۲- مردودی یک نوع تنبیه بود که حذف آن ترس مثبت را از دانش آموزان متوسط و ضعیف گرفت و انگیزه را کاهش داد.

۳- انگیزه معلمان وقتی می بینند دانش آموز چه درس را یاد بگیرد وچه یاد نگیرد بالا می رود کم شد.

۴- به دانش آموز القا شد که می توان بدون تلاش نتیجه گرفت و لذا این تصور برای فردای جامعه نیز خطرناک است.

نکته:

اگر مردودی به نظام آموزش و پرورش بازگردد و از دانش آموزی که مردود می شود برای تحصیل مجدد وجهی دریافت شود شاهد بهتر شدن وضعیت خواهیم بود.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

چه زماني بايد باتري لپ تاپ را تعويض کنيم؟

بسياري از کاربراني که با لپ تاپ کار مي کنند، ناگهان متوجه وجود مشکل در باتري دستگاه شان مي شوند، در حالي که مي توان پيش ازاتمام باتري،اقدامات صحيح را انجام دهيد.ويندوز به طور طبيعي کاربر را از ظرفيت باتري دستگاه آگاه نمي کند. هنگامي که عمر باتري به پايان رسيد، کاربر متوجه مي شود که ظرفيت باتري به اندازه گذشته نيست. براي مثال اگر 3 ماه قبل مي توانست 4 ساعت با باتري کار کند، اکنون اين ميزان به 30 دقيقه کاهش يافته است.به هر حال، هنگامي که ويندوز تشخيص دهد که ظرفيت باتري، به کمترين ميزان ممکن رسيده است، به صورت خودکار به کاربر هشدارهاي لازم را خواهد داد. پس هيچ وقت هشدارهاي سيستم عامل را دست کم نگيريد.مشاهده اين هشدار چندان هم سخت نيست، زيرا از آن به بعد، يک ضربدر قرمز رنگ در قسمت پايين نوار وظيفه و روي باتري نمايش داده مي شود. درست مانند زماني که دستگاه باتري ندارد و مستقيم با استفاده از جريان مستقيم برق مشغول به کار است. به گزارش zoomit ،پس از کليک روي اين ضربدر قرمز، ويندوز به شما اطلاع مي دهد که متاسفانه وقت آن رسيده است که باتري لپ تاپ را تعويض کنيد. توجه کنيد که اين هشدار روي ويندوز از نسخه 7 به بعد وجود داردوکاربراني که از ويندوزهاي XP و ويستا استفاده مي کنند، نمي توانند اين هشدار را مشاهده کنند.اگر کنجکاويد بدانيد ظرفيت باتري لپ تاپ تان تا چه اندازه کاهش يافته است، مي توانيد از نرم افزار BatteryInfoView استفاده کنيد. ظرفيت باتري ها به دلايل گوناگون کاهش مي يابد. مواردي از جمله دما، ميزان استفاده و طول عمر باتري بر کاهش ظرفيت آن تاثير مستقيم دارد. اما نکته اي که حائز اهميت است اين است که تمام باتري ها داراي عمر مخصوص است بدان معني که حتي اگر يک ثانيه هم از آن ها استفاده نکنيد باز هم مجبور خواهيد شد پس از گذشت مدت زمان معيني يک باتري جديد خريداري کنيد. نکته ديگر درباره استفاده از باتري اين است که چنانچه مدت زمان زيادي را صرف کار با لپ تاپ مي کنيد و به منبع مستقيم برق دسترسي داريد، بهتر است باتري را از دستگاه خارج کنيد. زيرا گرماي حاصل از لپ تاپ يکي از دلايل مهم در کاهش طول عمر باتري است.از خريد باتري هاي غير استاندارد و غير رسمي تنها به دليل ارزان بودن، خودداري کنيد.قبل از خريد باتري، حتما نام، مدل و شماره سريال لپ تاپ خود را همراه داشته باشيد تا باتري استاندارد مخصوص دستگاه خود را تهيه کنيد.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

ماه چند ساله است؟

ماه، بزرگ‌‎ترین قمر زمین هر سال به اندازه 38 میلی‌متر از زمین دورتر می‎شود.اگر این نرخ را ثابت درنظر بگیریم، بدان معنی است که ماه 1.5 میلیارد سال پیش از زمین جدا شده بود؛ اما در ماه سنگ‎هایی 4.5 میلیارد ساله وجود دارد! سن 1.5 میلیارد ساله ماه از تقسیم فاصله 384هزار کیلومتری ماه-زمین بر سرعت دور شدن ماه از زمین (38 میلی‏متر بر سال) بدست می‏آید؛ در حالی‏که عمر قدیمی‏ترین سنگ‎های روی ماه به 4.5 میلیارد سال می‏رسد.این تناقض عجیب از دهه 1970/1350 تاکنون وجود داشت، تااینکه دانشمندان موفق شدند اثبات کنند که سرعت دورشدن ماه در سالیان دور بسیار کمتر از امروز بوده است. این بدان معنی است که عمر ماه 4 میلیارد و 500 میلیون سال است.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

چگونه فلش مموری ویروسی را پاک کنیم؟

اتصال یک فلش مموری آلوده برروی رایانه، تبلت، انواع LCDها، لپ‌تاپ و یا حتی ضبط خودروی سواری شما می‌تواند در زمانی کوتاه سیستم‌تان را با مشکلات متعدد و گاه جدی مواجه کند. به همین دلیل آشنایی با شیوه های پاکسازی فلش از ویروس‌ها می تواند اهمیت بسیار داشته باشد.گاهی با قرار دادن فلش مموری در داخل کامپیوتر و با کلیک کردن برروی آیکون آن در داخل Mycomputer با پیغام‌هایی مثل Access Denied و یا Open With مواجه می شوید. در چنین مواردی اگر هسته اصلی این ویروس برروی کامپیوتر شما نباشد به راحتی می توانید این ویروس را از روی فلش مموری خود پاک کنید. برای این کار لازم است مراحل زیر را دنبال کنید.

- MyComputer را باز می کنیم.

- به منوی Tools رفته و Folder Options را انتخاب می کنیم.

- به تب View رفته و Show Hidden Files and Folders را تیک می‌زنیم و تیک Hide protected operating file system را بر

می‌داریم.

- برروی منوی start کلیک سمت راست کرده و Explorer را انتخاب می کنیم. در پنجره Explorer قسمت سمت چپ آن فلش مموری را انتخاب می کنیم.

- فایلهای Autorun وRecycler را که به صورت پنهان هستند را از سمت راست داخل فلش پاک می کنیم.

فلش مموری را از سیستم جدا کرده و دوباره به کامپیوتر متصل می‌کنیم . حال به راحتی می توان از فایلهای فلش مموری استفاده کرد. همچنین در راستای محافظت فلش‌ مموری و جلوگیری از سوختن آن لازم است هنگام اتصال آن به رایانه گزینه safely remove فراموش نشود.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

اینشتين و راننده اش

اینشتين براي رفتن به سخنراني ها و تدريس در دانشگاه از راننده مورد اطمينان خود كمك مي گرفت. راننده وي نه تنها ماشين او را هدايت مي كرد بلكه هميشه در طول سخنراني ها در ميان شنوندگان حضور داشت بطوريكه به مباحث اینشتين تسلط پيدا كرده بود! يك روز اینشتين در حالي كه در راه دانشگاه بود با صداي بلند گفت كه خيلي احساس خستگي مي كند!راننده اش پيشنهاد داد كه آنها جايشان را عوض كنند و او جاي اینشتين سخنراني كند چرا كه اینشتين تنها در يك دانشگاه استاد بود و در دانشگاهي كه سخنراني داشت كسي او را نمي شناخت و طبعا نمي توانستند او را از راننده اصلي تشخيص دهند. اینشتين قبول كرد، اما در مورد اينكه اگر پس از سخنراني سوالات سختي از وي بپرسند او چه مي كند، كمي ترديد داشت.به هر حال سخنراني راننده به نحوي عالي انجام شد ولي تصور اینشتين درست از آب درامد.دانشجويان در پايان سخنراني شروع به مطرح كردن سوالات خود كردند. در اين حين راننده باهوش گفت: سوالات به قدري ساده هستند كه حتي راننده من نيز مي تواند به آنها پاسخ دهد. سپس اینشتين از ميان حضار برخواست و به راحتي به سوالات پاسخ داد به حدي كه باعث شگفتي حضار شد!

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)