Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

متولدین کدام ماه در ریاضیات ضعیف ترند؟

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

متولدین کدام ماه در ریاضیات ضعیف ترند؟

پژوهش جدید یک بنیاد انگلیسی نشان داده که کودکان متولد نیمه اول سال نسبت به همسالان متولد نیمه دوم سال در ریاضی ضعیف‌تر هستند. به گزارش ایسنا، طبق یافته‌های محققان، کودکان متولد ماه‌های مه تا اوت (اردیبهشت تا شهریور) نیاز بیشتری به کمک درسی در ریاضی دارند. این گزارش که توسط بنیاد «فرصتی برای هر کودک» انجام شده، بر روی 47 هزار و 237 کودک شش و هفت ساله تحقیق کرده که در میان ضعیف‌ترین‌ها در درس ریاضی قرار داشتند. این یافته‌ها نشان داده که بسیاری از کودکان متولد ماه‌های گرم حدود 13 ماه عقب‌تر از میانگین همسالان خود در ریاضیات هستند. این یافته‌ها در پی پژوهشی ارائه شده که طبق آن کودکان متولد تابستان در مدرسه غمگین‌تر بوده، اعتماد به نفس کمتری داشته و از احتمال کمتری برای ورود به دانشگاه‌های برتر برخوردارند. در این میان محققان دریافتند که کودکانی که از مشکلات بیشتری با ریاضی برخوردارند، بیشتر پسر هستند و از پس زمینه اقلیت‌های قومی برخوردار بودند. اما همچنین محققان اظهار کردند که یک دوره آموزش خصوصی کوتاه و فشرده می‌تواند در همگامی این کودکان با همسالان خود موثر باشد. اگرچه این کودکان همچنین از احتمال بیشتری برای صحبت به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم و همچنین استفاده از وعده‌های غذایی رایگان مدرسه برخوردارند. این در حالی است که با طرح آموزشی دانشگاه اج‌هیل پس از 3.7 ماه آموزش اضافی این کودکان توانستند به یک حاصل 15.7 ماهه دست یابند. همچنین یافته‌ها نشان داد که آموزش در گروههای دو تا سه نفری نسبت به آموزش تکی بر روی این دستاورد تاثیری نداشت. این کار اکنون توسط این دانشگاه به شکل دو برنامه «شمارش اعداد» و «@Number درجه یک» انجام شده که برای کمک به دانش‌آموزان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

استيون هاوكينگ كيست؟

هاوكينگ، فيزيكدان و كيهان‌شناس برجسته انگليسي است كه 71 سال سن دارد. وي يكي از دانشمندان و نخبگان طراز اول جهان در قرن حاضر به شمار رفته و تاكنون جوايز جهاني متعددي را از آن خود نموده است. در سال 2009 مدال "آزادي رياست جمهوري آمريكا" (Presidential Medal of Freedom) را دريافت و در همان سال، حمله اسرائيل به نوار غزه را محكوم كرد. شهرت وي بيش از همه به خاطر نظريات جديد و مقالات خاص در زمينه‌هاي نجوم، منشأ كهكشان‌ها و گرانش كوانتومي است. كتب مشهور و پرفروشي نظير «تاريخچه زمان»‌ (A Brief History of Time) و «طرح بزرگ» (The Grand Design) متعلق به اوست.هاوكينگ مبتلا به يك بيماري لاعلاج و معلوليت حركتي به نام "اسكلروز جانبي آميوتروفيك" است كه به مرور زمان با پيشرفت اين بيماري، به فلج شدن اكثر اندام‌هاي حركتي وي و حتي از دست دادن قدرت تكلم‌اش انجاميده است. 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

لپ‌تاپ سبک و ارزان

هر چه وزن يک لپ‌تاپ پايين‌تر باشد، قيمت آن بالاتر است. چرا که لپ‌تاپ سبک خواهان بيشتري دارد. اکنون يک لپ‌تاپ سبک وزن از HP را با عنوان Pavilion Sleekbook 14-b009tu به شما معرفي مي‌کنيم. اين لپ‌تاپ 14 اينچي وزني معادل يک کيلو و هشتصد گرم وزن دارد که پردازنده آن Core i3 است. رم اين دستگاه 2 گيگابايت است که به نظر مي‌رسد براي کارهاي روزمره ميزان کمي باشد لذا توصيه مي‌کنيم که اين ميزان را افزايش دهيد. کمبود اين ميزان زماني مشخص تر مي‌شود که، گرافيک هم از اين ميزان رم استفاده کند.در اين دستگاه از کارت گرافيک آن‌بورد استفاده شده است.گرافيک انتخاب شده توانايي اجراي نرم‌افزارهاي دو بعدي را دارد و بازي‌هاي متوسط را نيز البته بعد از افزايش رم به راحتي انجام مي‌دهد.ويژگي‌هاي ديگر اين مدل آن را به عنوان دستگاهي مناسب براي سفر و ارائه سمينار و ديگر موارد اداري تبديل کرده است.از ديگر مزاياي اين دستگاه پورت‌هاي کامل آن است که توانايي زيادي را براي دارندگان آن به همراه مي‌آورد.همچنين روي سيستم خنک کننده اين مدل کار بيشتري شده است تا اين نقص کم‌تر شود 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

چرا چپ‌‌دست می‌شوید؟

چپ‌دستی به معنای ترجیح استفاده از دست چپ نسبت به دست راست در انجام فعالیت‌های روزمره مانند نوشتن است. بررسی‌های گوناگون نشان داده است که ۱۱ درصد جمعیت جهان چپ دست هستند. اما علت چپ‌دستی چیست؟ شواهد فزاینده حاکی از آن است که ژنتیک نقشی در این زمینه دارد. اما مانند بسیاری از صفات دیگر ترجیح استفاده از یک دست نیز احتمالا در نتیجه تقابل پیچیده‌ای میان ژن‌ها و محیط است.افراد چپ‌دست با احتمال بیشتر دارای بستگانی هستند که چپ‌دست هستند. و پژوهشگران در حال جستجو برای یافتن ژن یا مجموعه‌ای از ژن‌ها هستند که باعث ترجیح استفاده از یک دست نسبت به دست دیگر می‌شوند.اغلب دانشمندان موافق هستند که ترجیح استفاده از یک دست به صورت یک طیف وجود دارد، از راست‌‌دستی مطلق تا چپ‌دستی مطلق.برای همین است که برخی افراد برای مثال توپ بولینگ را با دست چپ پرتاب می‌کنند ولی قاشق را با دست راست می‌گیرند. اما افرادی که واقعا “دودستی” باشند، یعنی هیچ ترجیحی به استفاده از یک دست نشان دهند، بسیار نادر هستند.چپ‌دست‌ها برای مدت طولانی تحت فشار بوده‌اند و رنج کشیده‌اند. در هند و اندونزی خوردن غذا با دست چپ غیرمودبانه محسوب می‌شود. نوشتن حروف تصویری الفبای چینی ب دست چپ بسیار سخت است.مدت دارازی از زمانی نمی‌گذرد که معلمان مدرسه ابتدایی با چوب روی دست دانش‌آموزانی می‌زدند که با دست چپ می‌نوشتند.انسان‌ها این توانایی را نشان‌ داده‌اند که در صورت آسیب‌دیدن دست، در صورتی که برای انجام یک کار دستی لازم باشد، یا در مواجهه با فشار فرهنگی استفاده از دست غیرترجیحی‌شان را یاد بگیرند. 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

سه تایی فیثاغورسی

هر سه تایی به صورت (a,b,c) را که تشکیل رابطه فیثاغورس (c2=a2+b2)در مثلث قائم الزاویه را بدهند به سه تایی های فیثاغورثی معروفند . برای تشکیل و بدست آوردن سه تایی های فیثاغورسی می توان با جایگذاری  به جای u و v  مقادیری برای a و b و c بدست آورد .

a=2uv

b=u2-v2

c=u2+v2

( به شرط اینکه اولا u  و v  با هم برابر نبوده و دوم نسبت به هم اول باشند  1= (u,v) و سوم اینکه   u>v  باشد)

به عنوان مثال اگر به u=2 و v=1 بدهیم مقادیر a=4 و b=3 و c=5 را به ما می دهد که با می دانیم با توجه به رابطه  فیثاغورس تشکیل یک مثلث قایم الزاویه را می دهد .

32+42=52

16+9=25

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

عواملي که درکيفيت دوربين هاي تلفن همراه حرف اول را مي زند

دوربين يکي از بخش هاي مهم و رو به رشد دنياي گوشي هاست. يکي از پيشرفت هايي که در عرصه  دوربين هاي تلفن همراه شاهد هستيم، مگاپيکسل بالاتر يا به عبارتي عکس هايي با رزولوشن بالاتر است. اما وقتي عکس هايي را که توسط گوشي هاي مختلف گرفته شده است، در کنار هم قرار مي دهيم و مقايسه مي کنيم، اين سوال پيش مي آيد که چرا دوربين هايي با مگاپيکسل بالاتر، کيفيت بهتري ندارد؟ در اين مطلب به مگاپيکسل و عوامل مهم در ارزيابي کيفيت دوربين مي پردازيم.در دنياي گوشي ها، رفته رفته دوربين هاي 8 مگاپيکسلي جاي خود را به دوربين هاي 13 مگاپيکسلي و بالاتر داده است.به گزارش cnet ،تفاوت برندها در بخش دوربين هم واضح است به طوري که دوربين 8 مگاپيکسلي يک گوشي نسبت به گوشي ديگري با دوربين 13 مگاپيکسلي، از نظر کيفيت برتري دارد و حتي ممکن است قيمت گوشي اول پايين تر و به صرفه تر باشد.اچ تي سي در زمينه  کيفيت دوربين با مگاپيکسل پايين تر، حرف اول و آخر را زده است. اگر کمي به عقب برگرديم، همين شرکت تايواني بود که مي خواست در پرچمداري به نام تايتان 2 از دوربين 16 مگاپيکسلي استفاده کند و اکنون بعد از چند ماه مي بينيم که در جديدترين پرچمدار اين شرکت يعني اچ تي سي وان، دوربين 4 مگاپيکسلي به کار رفته است. دوربيني با يک فناوري جديد و خلاقانه به نام اولتراپيکسل که در کالبد زيباي اين گوشي آلومينيمي جاي گرفته است. در اچ تي سي وان حسگري به مراتب بزرگ تر از حد معمول به کار رفته و لذا پيکسل هاي آن بزرگ تر است به همين دليل است که در نور کم، عملکرد دوربين اين گوشي فراتر از تمام رقباست.گوشي هايي مانند اچ تي سي وان به عموم علاقه مندان گوشي و عکاسي ثابت مي کند که شايد عکس هاي يک گوشي 5 مگاپيکسلي بهتر از يک گوشي 12 مگاپيکسلي باشد. اکنون ديگر مگاپيکسل بالاتر به معناي کيفيت بهتر عکس ها نيست.امروزه فرمولي که براي تخمين کيفيت دوربين يک گوشي مي توان استفاده کرد شامل جنس و اندازه  لنز، حسگر نور، سخت افزار مورد استفاده براي پردازش تصوير و در نهايت نرم افزاري براي هماهنگي بين بخش هاي ذکر شده است. در يک کلام تمام ماژول دوربين را بايد بررسي کرد تا به کيفيت عکس ها پي برد.در اينجا نگاه عميق تري به موارد ياد شده در ارزيابي کيفيت دوربين گوشي هاي امروزي خواهيم داشت. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

موتورهاي جستجو گر

شايد بسياري از کاربران با عنواني با نام « موتور جست وجو» آشنايي نداشته باشند در حالي که تا به حال از آن زياد استفاده کرده اند. به عنوان مثال ممکن است که شما بارها به سايت گوگل سر زده باشيد اما دقيقا ندانيد کاري که در اين سايت انجام مي شود چه بوده و به چه صورتي انجام مي گيرد. سال 1992 بود که شبکه جهاني وب يا همان اينترنت به راه افتاد و امروزه در هر زمينه اي که بتوان تصور کرد، اينترنت يک ابزار بسيار موثر و توانمند به حساب خواهد آمد. بايد بدانيد که در حال حاضر جهان اينترنت منبع بسيار بزرگي از اطلاعات است که روز به روز هم بر حجم اين منبع اضافه مي شود. اکنون بيش از ميلياردها صفحه که اطلاعات زيادي از موضوعات مختلف را در خود دارند روي سرورهاي مختلف اينترنتي قرار گرفته‌اند. نرخ رشد اين اطلاعات به جايي رسيده است که امروزه مشکل دسترسي به اطلاعات بسيار جدي تر از نبود اطلاعات شده است. اين حرف به اين معني است که شايد بتوان گفت دغدغه اصلي کاربران امروزي اين شده است که درگير اين نيستند که براي موضوعي خاص به دنبال مطلب بگردند بلکه تمامي اطلاعات مورد نياز آن ها وجود دارد و تنها بايد تصميم بگيرند که اطلاعات کدام صفحه مناسب تر و معتبرتر است که از ميان تعداد عظيم صفحات موجود در اينترنت، آن صفحه را براي خواندن انتخاب کنند. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

سؤال امتحان نهايي فيزيك دانشگاه كپنهاگ

چگونه مي‌توان با يك فشارسنج ارتفاع يك آسمان‌خراش را محاسبه كرد؟

پاسخ يك دانشجو :

" يك نخ بلند به گردن فشارسنج مي‌بنديم و آن را از سقف ساختمان به سمت زمين مي‌فرستيم. طول نخ به اضافه طول فشارسنج برابر ارتفاع آسمان‌خراش خواهد بود. اين پاسخ ابتكاري چنان استاد را خشمگين كرد كه دانشجو را رد كرد.. دانشجو با پافشاري بر اينكه پاسخش درست است به نتيجه امتحان اعتراض كرد. دانشگاه يك داور مستقل را براي تصميم درباره اين موضوع تعيين كرد. داور دانشجو را خواست و به او شش دقيقه وقت داد تا راه حل مسئله را به طور شفاهي بيان كند تا معلوم شود كه با اصول اوليه فيزيك آشنايي دارد. دانشجو پنج دقيقه غرق تفكر ساكت نشست. داور به او يادآوري كرد كه وقتش درحال اتمام است.دانشجو پاسخ داد كه چندين پاسخ مناسب دارد اما ترديد دارد كدام را بگويد. وقتي به او اخطار كردند عجله كند چنين پاسخ داد: "اول اينكه مي‌توان فشارسنج را برد روي سقف آسمان‌خراش، آنرا از لبه ساختمان پائين انداخت و مدت زمان رسيدن آن به زمين را اندازه گرفت. ارتفاع ساختمان مساوي يك دوم g ضربدر t به توان دو خواهد بود. اما بيچاره فشارسنج ." "يا اگر هوا آفتابي باشد مي‌توان فشارسنج را عمودي بر زمين گذاشت و طول سايه‌اش را اندازه گرفت. بعد طول سايه آسمان‌خراش را اندازه گرفت و سپس با يك تناسب ساده ارتفاع آسمان‌خراش را بدست آورد ."

 

 "اما اگر بخواهيم خيلي علمي باشيم، مي‌توان يك تكه نخ كوتاه به فشارسنج بست و آنرا مثل يك پاندول به نوسان درآورد، نخست در سطح زمين وسپس روي سقف آسمان‌خراش. ارتفاع را از اختلاف نيروي جاذبه مي‌توان محاسبه كرد : T= 2 pi sqroot (l / g) ."    

 "يا اگر آسمان‌خراش پله اضطراري داشته باشد، مي‌توان ارتفاع ساختمان را با بارومتر اندازه زد و بعد آنها را با هم جمع كرد." "البته اگر خيلي گير و اصولگرا باشيد مي‌توان از فشارسنج براي اندازه‌گيري فشار هوا در سقف و روي زمين استفاده كرد و اختلاف آن برحسب ميلي‌بار را به فوت تبديل كرد تا ارتفاع ساختمان بدست آيد." "ولي چون هميشه ما را تشويق مي‌كنند كه استقلال ذهني را تمرين كنيم و از روش‌هاي علمي استفاده كنيم، بدون شك بهترين روش آنست كه در اتاق سرايدار را بزنيم و به او بگوييم: اگر ارتفاع اين ساختمان را به من بگويي يك فشارسنج نو و زيبا به تو مي‌دهم ."  اين دانشجو كسي نبود جز نيلز بور، تنها دانماركي كه موفق شد جايزه نوبل در رشته فيزيك را دريافت كند. 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

هارد ديسک

هاردديسک‌ها معمولا به شکل يک مکعب مستطيل با رنگي رويه نقره‌اي هستند. از نظر کابل‌هاي ورودي و خروجي که به آن متصل مي‌شود هم بايد گفت يک کابل براي انتقال برق و يک کابل براي انتقال داده به پشت هاردديسک وصل مي‌شود. در مورد هاردديسک نمي‌توان جاي دقيقي را به عنوان محل نصب آن در داخل کيس مشخص کرد زيرا مي‌توان بر حسب قرار گرفتن ساير قطعات و جانمايي صحيح، آن را در محلي مناسب قرار داد اما به‌طور تقريبي مي‌توان گفت هاردديسک در رديفي که قطعاتي مانند سي‌دي‌رام و دي‌وي‌رام نصب شده است، قرار مي‌گيرد. البته در سيستم‌هاي قديمي‌تر که از درايو فلاپي استفاده مي‌شود مي‌توان گفت هاردديسک موازي با اين درايو در محدوده آن نصب مي‌شود.

انواع هاردديسک

زماني که مي‌خواهيم نوع اتصالات هاردديسک را بررسي کنيم بايد با دو نوع رايج آن آشنا باشيم. يک نوع هاردديسک که البته کمي قديمي‌تر بوده و در سيستم‌هاي امروزي چندان استفاده نمي‌شود هاردديسک‌هاي IDE است. نوع جديد اين سخت‌افزار نيز که امروزه استفاده از آن رايج شده هاردديسک‌هاي SATA است. بررسي اين دو نوع هاردديسک از نظر ظاهري چندان دشوار نيست. کابل انتقال اطلاعات هاردديسک‌هاي IDE، کابل‌هاي پهن و به‌طور معمول خاکستري رنگي است که يک سر آن به هاردديسک و سر ديگر به مادربورد متصل مي‌شود. با توجه به پهناي اين کابل، مشاهده آن در داخل کيس بسيار ساده است. کابل برق متصل شده به هاردديسک‌هاي IDE نيز کاملا قابل تشخيص است. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

10 دستور جورج پولیا به معلمان ریاضی

1-    به موضوع درس خود ،علاقه مند باشید.

2-    بر ماده درسی خود، مسلّط باشید.

3-    بدانید از چه راهی می توانید آنچه را در نظر دارید، یاد بدهید؟ بهترین روش یاد دادن را خودتان پیدا کنید.

4-    به چهره شاگردان خود نگاه کنید، تا متوجه انتظارهای آنها بشوید . دشواری های آنها را کشف کنید؛ توانایی این را داشته باشید که بتوانید خودتان را به جای آنان بگذارید.

5-    به آگاهی های خشک قناعت نکنید. بکوشید مهارت را که لازمه عقل و اندیشه است و عادت به کار منظم را، در دانش آموزان تقویت کنید و تکامل بخشید.

6-    بکوشید تا حدس زدن و پیش بینی کردن را به آنان بیاموزید.

7-    تلاش کنید اثبات کردن را به دانش آموزان یاد دهید.

8-    در مسأله ای که طرح شده است، چیزی را جستجو کنید که برای حل مسأله های دیگر مفید است. از موقعیتی که مسأله مشخص مفروض دارد، روش کلی را کشف کنید.

9-    راز خود را بلافاصله فاش نکنید. اجازه دهید دانش آموزان تا آن جا که می توانند تلاش خود را برای حل یا حدس راه حل، به کار برند؛ به دانش آموزان امکان بدهید، هر چه بیشتر خودشان کشف کنند.

10-     با اشاره های خود دانش آموزان را راهنمایی کنید، ولی عقیده خود را به زور به آنها تحمیل نکنید. 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

کاشف سیستم گردش خون

ویلیام هاروی، طبیب بزرگ انگلیسی، كاشف سیستم گردش خون و كار قلب به 1578 در شهر «فولكستون» انگلستان به دنیا آمد. اثر بزرگ هاروی تحت عنوان «رساله‌ای تشریحی درباره حركت قلب و خون در حیوانات» كه در سال 1628 چاپ و منتشر شد به حق مهمترین كتاب در تمام تاریخ فیزیولوژی شناخته شده است. این اثر در واقع نقطه آغازین فیزیولوژی مدرن است. اهمیت اصلی این كتاب نه در كاربردهای مستقیم آن بلكه در فراهم آوردن درك اساسی از چگونگی كار بدن انسان می‌باشد. امروزه برای ما كه با آگاهی از اینكه خون در بدن جریان دارد بزرگ شده‌ایم و آن را امری مسلم و آشكار می‌دانیم تئوری هاروی كاملاً بدیهی به نظر می‌رسد. اما آنچه كه اكنون این چنین ساده و مشهود است برای هیچ یك از زیست‌شناسان قدیمی شناخته شده نبود. مؤلفین برجسته زیست‌شناسی نظریاتی به این شرح ابراز داشته بودند:

ویلیام هاروی، طبیب بزرگ انگلیسی، كاشف سیستم گردش خون و كار قلب به 1578 در شهر «فولكستون» انگلستان به دنیا آمد. اثر بزرگ هاروی تحت عنوان «رساله‌ای تشریحی درباره حركت قلب و خون در حیوانات» كه در سال 1628 چاپ و منتشر شد به حق مهمترین كتاب در تمام تاریخ فیزیولوژی شناخته شده است. این اثر در واقع نقطه آغازین فیزیولوژی مدرن است. اهمیت اصلی این كتاب نه در كاربردهای مستقیم آن بلكه در فراهم آوردن درك اساسی از چگونگی كار بدن انسان می‌باشد. امروزه برای ما كه با آگاهی از اینكه خون در بدن جریان دارد بزرگ شده‌ایم و آن را امری مسلم و آشكار می‌دانیم تئوری هاروی كاملاً بدیهی به نظر می‌رسد. اما آنچه كه اكنون این چنین ساده و مشهود است برای هیچ یك از زیست‌شناسان قدیمی شناخته شده نبود. مؤلفین برجسته زیست‌شناسی نظریاتی به این شرح ابراز داشته بودند: 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)