Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

میدان مغناطیسی

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

میدان مغناطیسی

میدان مغناطیسی نشان داده شده به وسیله براده های آهن

میدان مغناطیسی میدانی برداری است که می تواند یک نیروی مغناطیسی را به بار های الکتریکی در حال حرکت و دوقطبی های مغناطیسی ( مانند آهنربای دائمی ) اعمال کند. وقتی دو قطبی های مغناطیسی در یک میدان مغناطیسی قرار می گیرند، تمایل پیدا می کنند تا به صورت موازی با میدان مغناطیسی قرار گیرند. میدان های مغناطیسی به وسیله جریان های الکتریکی، دو قطبی های مغناطیسی و یا تغییرات میدان های الکتریکی ایجاد می شوند و عامل بوجود آورنده خود را احاطه می کنند. میدان های مغناطیسی همچنین دارای انرژی بوده و چگالی انرژی آنها متناسب است با مربع شدت میدان. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

جعبه سیاه

جعبه سیاه یا ضبط کننده اطلاعات پرواز (به انگلیسی: Flight data recorder یا FDR) در هواپیما ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می‌رود. در بعضی از موارد جعبه سیاه شامل ضبط کننده صدای خلبان (CVR) است.با بروز هر سانحه‌ای برای یک هواپیما سوالات زیادی در مورد علت سقوط هواپیما مطرح می‌شود. پاسخ به این سوالات به کمک سیستم‌های FDR و CVR که در مجموع جعبه سیاه نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد. این سیستم‌ها که هر یک قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دارند، جزئیات پرواز را در طول پرواز ضبط می‌کنند. سیستم جعبه سیاه علی‌رغم آنچه از نامش پیداست، رنگ نارنجی روشنی دارد. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار موثر است.برادران رایت اولین کسانی بودند که از این سیستم‌ها استفاده کردند. آنها از وسیله‌ای برای ضبط چگونگی چرخش پره‌های ملخ استفاده می‌کردند. اما استفاده گسترده از اینگونه سیستم‌ها تا قبل از جنگ جهانی دوم آغاز نشد. این سیستم در واقع بیشتر اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد هواپیما را ضبط می‌نمود.جعبه سیاه پارامترهای پروازی را ضبط می‌کند. حساسه‌های زیادی از قسمتهای مختلف هواپیما از طریق سیم‌کشی به سیستم FDR مرتبط شده‌اند. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

نقش اروپا در پیشرفت ریاضیات

یکی از ریاضیدانان قرن سیزدهم میلادی در اروپا لئونارد بوناکسی( 1170-1220 م. ) ریاضیدان ایتالیایی است. وی که مدتها در مشرق زمین اقامت کرده بود، آثار برخی از دانشمندان اسلامی را از آنجا به ارمغان آورد. وی برای اولین بار در اروپا علم جبر را در هندسه مورد استفاده قرار داد. در قرن پانزدهم و در قرن شانزدهم دانشمندان ایتالیایی ها در حساب عدد ، جبر و مکانیک ترقیات شایان کردند. در اواخر قرن شانزدهم در فرانسه دانشمندی به نام فرانسوااویت ( 1540-1603م.) به پیشرفت علوم ریاضی خدمات ارزنده ای نمود.مثلثات جدید نیز حاصل زحمات اوست. او نخستین ریاضیدانی بود که برای حل مسئله ترسیم دایره ای مماس بر سه دایره دیگر راه حل هندسی بدست آورد و ریشه های معادله درجه چهارم را ساخت. ریاضیـدانان کشـور هلنـد نیز در پیشـرفت و رشد دانش ریاضی بسیـار مؤثر بودند.آدرین رومن و سپس آدرین متیوس مقدار تقریبی عدد پی را محاسبه کردند و یکی دیگر از هموطنان آنان به نام وان سولن تا 35 رقم اعشاری آن را بدست آورد. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

افزایش عمر لوح‌هاي فشرده

   CD ها روي يکد‌يگر را نبينند‌

 گاهي د‌يد‌ه مي‌شود‌ کاربران تلاش مي‌کنند‌ تا با قرار د‌اد‌ن CDهاي خود‌ به صورت رو د‌ر رو که د‌و طرف د‌اخلي آن‌ها را با يکد‌يگر د‌ر تماس قرار مي‌د‌هند‌ از خش‌د‌ار شد‌ن آن‌ها جلوگيري کنند‌ اما واقعيت اين است که اين اقد‌ام مي تواند‌ CD و DVD شما را خش‌د‌ار کند‌. بهترين راه اين است که از کاورهاي کاغذي و يا پلاستيکي جد‌اگانه براي نگهد‌اري لوح‌هاي فشرد‌ه خود‌ استفاد‌ه کنيد‌. البته مطمئنا استفاد‌ه از کيف‌هاي مخصوص نگهد‌اري لوح‌هاي فشرد‌ه نيز به افزايش طول عمر آن‌ها کمک خواهد‌ کرد‌.

   روان‌نويس‌ها

اين که از چه ابزاري براي نوشتن روي CD و DVD استفاد‌ه مي‌کنيد‌ از آن مهم‌تر است. خود‌کارها و روان‌نويس‌هاي متنوعي که د‌ر بازار موجود‌ است و هر روز از آن‌ها استفاد‌ه مي‌کنيد‌ ممکن است براي نوشتن روي هر کاغذي مناسب باشد‌ اما شايد‌ استفاد‌ه از آن‌ها براي نوشتن روي لوح‌هاي فشرد‌ه نتيجه خوبي به همراه ند‌اشته باشد‌ و سبب آسيب د‌يد‌ن آن‌ها شود‌. پيشنهاد‌ مي‌شود‌ براي اين کار از ماژيک‌هاي مخصوص نوشتن روي لوح‌هاي فشرد‌ه که د‌ر اغلب فروشگاه‌هاي لوازم تحرير موجود‌ است استفاد‌ه کنيد‌.

   لوح فشرد‌ه از عينک حساس‌تر است

بسياري از افراد‌ي که عينک به چشم د‌ارند‌ به رفتار غلطي عاد‌ت کرد‌ه‌اند‌ و آن تميز کرد‌ن شيشه عينک با گوشه لباس و يا د‌ستمال کاغذي معمولي است. البته معمولا اين افراد‌ بعد‌ از مد‌تي با د‌يد‌ن خش‌هايي که روي شيشه عينک ايجاد‌ مي‌شود‌ به اشتباه خود‌ پي مي‌برند‌ اما د‌يگر براي جبران د‌ير شد‌ه است. برخي کاربران رايانه نيز چنين رفتاري را براي تميز کرد‌ن لوح‌هاي فشرد‌ه خود‌ به کار مي‌برند‌ و با د‌يد‌ن لکه روي CD و يا DVD به سرعت آن را با لباس و يا د‌ستمال کاغذي نامرغوب تميز مي‌کنند‌. بد‌ون شک اگر اين کاربران مي‌د‌انستند‌ که سطح د‌اخلي لوح‌هاي فشرد‌ه از شيشه عينک بسيار حساس‌تر است و مطمئنا با اين روش آسيب‌هاي عميق‌تري به CD و يا DVD وارد‌ مي‌شود‌ د‌ست به چنين کاري نمي‌زد‌ند‌. پيشنهاد‌ مي‌شود‌ براي اين کار نيز از د‌ستمال‌هاي نرم و مرطوب و يا اسپری‌هاي تميزکنند‌ه ويژه استفاد‌ه کنيد‌.

   خارج کرد‌ن لوح‌ها از رايانه

نکته د‌يگري که براي افزايش طول عمر لوح‌هاي فشرد‌ه به شما پيشنهاد‌ مي‌کنيم اين است که سعي کنيد‌ د‌ر صورتي که به CD يا DVD خود‌ نيازي ند‌اريد‌ آن را از د‌رايو مربوطه د‌ر رايانه خارج کنيد‌. حتما د‌ر زمان روشن شد‌ن رايانه و يا باز شد‌ن صفحه My Computer متوجه شد‌ه‌ايد‌ که د‌رايو CD شما شروع به چرخيد‌ن مي‌کند‌. اين چرخش بي د‌ليل سبب کاهش طول عمر لوح‌هاي فشرد‌ه خواهد‌ شد‌. بنابراين آن را از د‌رايو مربوطه خارج کنيد‌.

   

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

تهيه نسخه پشتيبان از هاردديسک‌ و سيستم‌عامل

Terabyte Image For Windows نام نرم‌افزاري براي تهيه نسخه پشتيبان از هاردديسک‌ و سيستم‌عامل مي‌باشد که در صورت بروز هر گونه مشکلي براي هاردديسک و ويندوز مي‌توانيد آن‌ها را به حالت عادي برگردانيد. اين برنامه دسترسي مستقيم به حافظه فلش، هاردديسک و فرمت‌هايي نظير NTFS ،FAT32 ،FAT و نيز IEEE1394 ،USB2 ،CD-R/W يا ATAPI و ديگر فناوري‌ها دارد.برخي از ويژگي‌هاي کليدي اين برنامه عبارتند از:

تهيه نسخه پشتيبان از تمامي ويندوزها

توانايي خواندن تمامي فرمت‌ها

پشتيباني از حافظه‌هاي فلش

امنيت بالا

سرعت بسيار بالا در تهيه نسخه پشتيبان

پشتيباني از درايوهاي CD ،DVD

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

تاریخچه عدد پی

مهندسان هخامنشی راز استفاده از عدد پی (۱۴/۳ ) را دو هزار و 500 سال پیش کشف کرده بودند. آنها در ساخت سازه های سنگی و ستون های مجموعه تخت جمشید که دارای اشکال مخروطی است، از این عدد استفاده می کردند. این عدد از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می آید. کشف عدد پی جزو مهمترین کشفیات در ریاضیات است. کارشناسان ریاضی هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای شروع استفاده از این عدد پیش بینی کنند. عده زیادی، مصریان و برخی دیگر، یونانیان باستان را کاشفان این عدد می دانستند اما بررسی های جدید نشان می دهد هخامنشیان هم با این عدد آشنا بودند. «عبدالعظیم شاه کرمی» متخصص سازه و ژئوفیزیک و مسئول بررسی های مهندسی در مجموعه تخت جمشید در این باره،‌ گفت: «بررسی های کارشناسی که روی سازه های تخت جمشید به ویژه روی ستون های تخت جمشید و اشکال مخروطی انجام گرفته؛ نشان می دهد که هخامنشیان دو هزار و 500 سال پیش از دانشمندان ریاضی دان استفاده می کردند که به خوبی با ریاضیات محض و مهندسی آشنا بودند. آنان برای ساخت حجم های مخروطی راز عدد پی را شناسایی کرده بودند.»

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

خنک کردن آب

ميدانيم كه هرچه فشار كمتر باشد دماي جوش هم كم ميشود و برعكس. حال اگر ما عامل فشار را حذف كنيم يعني آب را در يك خلا بريزيم خواهيم ديد كه آب شروع به جوشيدن مي كند. تا اينجاي مطلب بديهي مي باشد. مي دانيم كه آب در هنگام جوشيدن 537 كالري انرژي مي خواهد تا به بخار تبديل شود. اما اين انرژي را از كجا مي آورد؟ آب از انرژي دروني خودش استفاده مي كند و به جوشيدنش ادامه مي دهد و در همين حين دماي آب به علت كاهش انرژي دروني كاهش مي يابد تا به آب صفر درجه تبديل شود و نهايتا يخ بزند. البته فراموش نكنيد كه اين خلا بايد تا آخر آزمايش حفظ شود. براي اثبات اينكه اين مطلب اتفاق مي افتد كافيست در يك ظرفي كه ارتجاعي باشد كمي آب بريزيد و ظرف را ببنديد و كمي به حجم ظرف اضافه كنيد (بدون اينكه هوا داخل ظرف شود) تا يك خلا نسبي ايجاد شود. چند لحظه صبر كنيد حال اگر به طور ناگهاني آب داخل ظرف را خالي كنيد خواهيد ديد كه آب كمي خنك شده! 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

10 شهر برتر فناوری دنيا

این فهرست معیارهایی چون سرعت اینترنت، هزینه، دسترس پذیری، دسترسی به اینترنت بی سیم، انطباق با فناوری و حمایت از فناوری، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده، در دسترس بودن گجتها و معیارهای دیگری را در نظر گرفته و براساس آن بزرگترین شهرهای فناورانه در دنیا را معرفی کرده است.

توکیو، ژاپن

توکیو یک تابلو نقاشی از زندگی با فناوری بالا و بی تردید درمیان مهمترین شهرهایی است که از بالاترین فناوریهای موجود بهره می گیرند.از گجتهای فناورانه گرفته تا نسل آینده تماسهای تلفنی، سیستم سریع حمل و نقل عمومی، دستگاه های الکترونیک پیشرفته، ریزتراشه های کوچکتر، پارک اتومبیل رباتیک، سیستم حمل و نقل با معیارهای جهانی و ویژگیهایی است که همه آنها در توکیو مشاهده می شود.نکته ای که اشاره به آن می تواند قابل توجه باشد سرویسهای بهداشتی دیجیتال است که امروزه حتی آنلاین هم شده اند.این شهر محل تولد و خانه صنایع فناوری بزرگ چون سونی، نیکون و پاناسونیک است.مسئله اتصال در این شهر به نوعی است که استفاده آن توسط ده ها میلیون نفر از دفاتر اداری تا خانه ها بی نقص است و در همین نقاط، توکیو ذائقه شگفت انگیزی برای فناوری دارد و از سوی دیگر از زیرساختی برخوردار است که از توسعه سریع پشتیبانی می کند.دسترسی به اینترنت با توجه به سرعت آن ارزان و برای همه اقشار جامعه قابل پرداخت است. محبوب ترین گزینه اینترنت در ژاپن VDSL از نیپون تلگراف و تلفن است که اینترنت 100 مگابایت در ثانیه را با قیمت 50 دلار در ماه فراهم می کند. گزینه داشتن یک فیبر یک گیگابایتی برای یک منزل مسکونی از سوی شرکت کانسای الکتریک پاور به مبلغ 90 دلار در ماه ارائه می شود.توکیو در جهان مدعی  داشتن بیشترین تعداد کاربر  پهنای باند خام است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

10 نکته عجیب درباره خورشید گرفتگی

1- طولانی ترین خورشیدگرفتگی کلی قرن در 22 جولای 2009 کشورهای هند، نپال، بوتان و چین را در بر گرفت. طولانی ترین زمان تاریکی این خورشید گرفتگی 6 دقیقه و 29 ثانیه بود.

2- در یک خورشید گرفتگی، سایه ماه با سرعت بیش از 5 هزار مایل بر ساعت سطح زمین را می پوشاند.

3- یک ستاره شناس مشهور کانادایی به نام "جی. دبلیو کمپل" به مدت 50 سال در سراسر دنیا سفر کرد تا بتواند 12 خورشید گرفتگی متفاوت را مشاهده کند.

4- در زمان خورشید گرفتگی پیشنهاد ازدواج زیاد می شود.

5- خورشید 400 برابر بزرگتر از ماه و 400 برابر دورتر از زمین است. بنابراین این دو جرم آسمانی (ماه و خورشید) در پهنه آسمان به یک اندازه به نظر می رسند و به همین علت خورشید گرفتگی رخ می دهد.

6- زمین تنها جایی در منظومه خورشیدی است که می توان در آن پدیده خورشیدگرفتگی را دید.

7- در سیارات دیگر انواع دیگری از خورشیدگرفتگی دیده می شود. برای مثال مشتری می تواند یک خورشیدگرفتگی سه گانه داشته باشد که در آن سه قمر این سیاره می توانند به طور همزمان بر روی مشتری سایه اندازند.

8- چینی ها برای بیان خورشیدگرفتگی از واژه "شیه" (Shih) استفاده می کنند. این واژه به معنی "خوردن" است. در چین باستان در زمان خورشیدگرفتگی مردم در یک مراسم آیینی بر روی دیگ بزرگی ضربه می زدند تا "سگ آسمان" را که خورشید را بلعیده بود بترسانند.

9- همچنین چینی ها اولین وقایع نگاریهای نجومی مربوط به خورشید گرفتگی را ایجاد کردند. این مردم با تکه های استخوانهایی که به آنها "استخوانهای پیشگو" می گفتند در حدود 1050 قبل از میلاد خورشیدگرفتگی را ثبت می کردند.

10- در هر مکان معین، یک خورشیدگرفتگی کلی به طور متوسط تنها هر 360 سال یکبار اتفاق می افتد.

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

10 نکته ضروری در دنیای فناوری

- هر از گاهی تنظیمات مربوط به حریم شخصی خود را بررسی کنید

محیط شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک مکان خوبی برای مراقبت از خصوصی‌ترین جنبه‌های زندگی نیست! متاسفانه تنها راهی که به جز ترک چنین محیط‌هایی در پیش روی کاربران وجود دارد، بررسی دوره‌ای تنظیمات مربوط به حریم خصوصی‌تان است. بهتر است کارکرد هر یک از این موارد را به خوبی دریافته و با توجه به علایق و نیاز خود آنها را تنظیم نمایید. شاید لازم باشد سری به سایت‌هایی نظیر AdjustYourPrivacy.com بزنید تا مطمئن شوید که رویکرد فعلی‌تان تا چه حد سفت و سخت است.

2- آیا گران خرید می‌کنید؟

فناوری به هیچ وجه ارزان نیست. می‌توانید پیش از رفتن به بازار قیمت‌های روز کالای مورد نظر خود را در چندین سایت خرده‌فروشی آنلاین – که این روزها تعدادشان کم هم نیست – بررسی کنید.

3- دیسک سخت و میزکار ویندوز خود را سر و سامان دهید!

اگر میزکار یا دیسک سخت شما بهتر است از فرصت استفاده کرده و هر چه سریعتر برای آن فکری کنید! جالب است بدانید نه تنها یافتن فایل مورد نظر در چنین سیستم‌هایی دشواری‌های خاص خود را دارد، بلکه کند شدن کارایی سیستم‌عامل نیز از دیگر عوارض این وضعیت می‌باشد؛ بهتر است فایل‌هایی با مضمون، محتوا یا کاربری مشابه را در پوشه‌ای واحد نگهداری نمایید. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)