Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

ویژوال بیسیک

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

ویژوال بیسیک

زبان ویژوال بیسیک حاصل توسعه و ارتقای زبان بیسیک است. بیسیک اولیه در حدود سال 1964 میلادی در کالج دارت موث به وسیله ی آقایان توماس کورتز و جان کمنی با هدف گسترش برنامه نویسی بین دانش آموزان و دانشجویان ساخته و طراحی گردید. از آن زمان نسخه های متعدد و متفاوتی از آن مانند GWBASIC ارائه شد و همواره سعی در افزایش توانمندی های آن به عنوان یک زبان سطح بالای ساخت یافته شده است. با ظهور سیستم عامل های ویندوز 95 و 98، فقدان یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و آسان برای استفاده در سیستم عامل های مذکور کاملا مشهود بود، از این رو مایکروسافت در سال 1991 نسخه ی اول ویژوال بیسیک را با امکانات یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و حرفه ای برای برنامه نویسی در ویندوز ارایه کرد.

آخرین نسخه تکامل یافته ی آن نیز برای استفاده در سیستم عامل جدید مایکروسافت، با نام VISUAL BASIC.net طراحی و ارایه شده است. یکی از مهمترین ویژگی های زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک، رابط گرافیکی آن است. رابط گرافیکی کاربر(GUI) در ویژوال بیسیک یکی از کارآمد ترین رابط های گرافیکی در زمینه ی برنامه نویسی است که به وسیله ی آن میتوان به آسانی برنامه تحت سیستم عامل های ویندوز را ایجاد کرده و حتی قبل از اجرا، شکل ظاهری آنرا مشاهده کرد یا اینکه برنامه را بصورت یک مفسر یعنی به صورت خط به ط اجرا نموده و عکس العمل برنامه را بررسی و مشاهده کرد. البته این موارد گوشه ای از ویژگی های متعدد رابط گرافیکی ویژوال بیسیک است. طراحی سریع برنامه (RAD) یکی دیگر از ویژگی های این زبان است. منظور از طراحی سریع برنامه یا RAD در ویژوال بیسیک این است که طراحی و تولید برنامه ها در ویژوال بیسیک به دلیل وجود ابزارهای مناسب به سرعت انجام می شود، بنابراین هزینه های تولید نرم افزار به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

زیبایی های ریاضی

علاوه بر مختصات دکارتی با همان محور های مختصات که شما با آنها آشنا می شوید مختصات های دیگری نیز وجود دارد از جمله مختصات قطبی که با چرخش یک محور در صفحه تصاویر زیبایی ایجاد می کند برای نمونه به تصویر زیر نگاه کنید:

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

بهترين نرم‌افزارهاي امنيتي براي سال 2013

پايان سال ميلادي، فصل رده‌بندي‌هاست. رده‌بندي‌هاي مختلفي که در زمينه آزمايش آنتي‌ويروس‌ها صورت گرفته، فهرستي از آنتي‌ويروس‌هاي خوب را به ما معرفي مي‌کنند.

 

Bitdefender Antivirus Total Security

چند سالي است که محصولات Bitdefender بيشترين مقاومت را در مقابل انواع حملات نشان مي‌دهند و امسال نيز در آزمايش‌ها، اين آنتي‌ويروس در اغلب موارد بهترين نتيجه را نشان داده است. علاوه بر اين مي‌توانيد فهرستي از کامل‌ترين امکانات را در ويژگي‌هاي اين نرم‌افزارهاي امنيتي ببينيد. راندمان بسيار مناسب اين آنتي‌ويروس يکي ديگر از دلايل قرار گرفتن آن درصدر فهرست ماست

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

عدد پی

يونانیان باستان مساحت هر شكل هندسي را از راه تربيع آن يعني از راه تبديل ان به مربعي هم مساحت بدست مي آوردند.از اين راه توانسته بودند به چگونگي محاسبه هر شكل پهلو دار پي ببرند. آن گاه كه محاسبه مساحت دايره پيش امد دريافتند كه تربيع دايره مسئله اي ناشدني مي نمايد . در هندسه اقليدسي ثابت شده بود كه نسبت محيط هر دايره به قطر آن عدد ثابتي است. و مساحت دايره از ضرب محيط در يك چهارم آن بدست مي ايد و مسئله بدان جا انجاميد كه خطي رسم كنند كه در ازاي آن با آن مقدار ثابت برابر باشد رسم اين خط ناشدني است. سرانجام راه چاره را در آن ديدند كه يك مقدار تقريبي مناسب براي آن مقدار ثابت بدست آورند. ارشميدس كسر بيست و دو هفتم را بدست آورد كه ساليان دراز آن را به كار مي بردند .پس از آن و براي محاسبات دقيقتر كسر سيصد و پنجاه و پنج بر روي صد و سيزده را به كار بردند. اختلاف بين عدد پي و مقدار تقريبي سيصد و پنجاه و پنج بر روي صد و سيزده فقط حدود سه ده ميليونم است. رياضي دان بزرگ ايراني جمشيد كاشاني براي نخستين بار مقدار ثابت نسبت محيط به قطر دايره را بدست آورد كه تا شانزده رقم پس از مميز دقيق بود اين رياضي دان و منجم مسلمان ايراني توانست مقدار دوبرابر پی راتا شانزده رقم اعشار در رساله محيطيه برابر 6.2831853071795865 بدست آورد.در شعر زير هرگاه تعداد حرف هاي كلمه ها ی بیت دوم را در نظر بگيريد مقدار عدد پي تا ده رقم پس از مميز بدست خواهد آمد :

گر بپرسند ز تو  ره  آموختن  پی       پاسخی ده که خردمند تو را آموزد

خرد و بينش و آگاهي دانشمندان     ره سر منزل مقصود به ما آموزد.حال امروزه در محافل بین المللی و مجامع ریاضی دوست روز چهاردهم ماه مارس هر سال را به عنوان روز عدد پی در نظر میگیرند.(3/14 این تاریخ روز چهاردهم مارس هست که همان مقدار عدد پی نیز میباشد.به این دلیل سوم مارس شده روز پی).در این روز برنامه های متنوعی اجرا میشود . از قبیل مسابقات ریاضی و مسابقه سیب خوری و... . 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

ساخت منظومه شمسی

‌منظومه شمسي حدود 10 ميليارد سال پيش ، در قسمتي از فضا يك توده عظيم ابر مانند بوجود آمد كه 80 درصد آن هيدروژن، 15 درصد آن هليم و 5 درصد بقيه بيشتر شامل گازهايي چون اكسيژن، نيتروژن ،‌كربن و مواد سنگين تري چون سيلسيم ، آلومينيوم ، آهن و منيزيم و كلسيم بود. اين توده ي عظيم در حدود 5 ميليارد سال پيش تحت تأثير نيروي گرانشي شروع به متراكم شده و چرخيدن كرد. و پس از مدتي به شكل دو بشقاب كه از لبه روي هم قرار گرفته باشند درآمد . بعد از مدتي بيشتر گازها در وسط اين شكل جاي گرفتند و خورشيد را تشكيل دادند و مواد سنگين تر ، سياراتي چون عطارد، زهره، زمين و مريخ را بوجود آوردند.

بقيه ي مواد نيز كه هم مواد سنگين و همه مواد گازي داشتند سيارات ديگر يعني مشتري ، زحل اورانوس و نپتون را بوجود آوردند. از اين جهت سيارات منظومه ي شمسي را به دو گروه زمين مانند (سيارات داخلي) و مشتري مانند (سيارات خارجي) تقسيم مي كنند. در اين تقسيم بندي نهمين سياره يعني پلوتو جايي ندارد. سيارات داخلي بيشتر از سنگ و فلز ساخته شده اند و نسبت به سيارات خارجي اندازه هاي كوچكي دارند ولي سيارات خارجي اندازه هاي بزرگي دارند و بيشتر از مواد مايع و گازند.

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

ترمز ABS چیست؟

نگه داشتن خودرو در مواقع اضطراری کار بسیار سختی است. سیستم ضد بلوکه همانند یک سیستم عصبی در این گونه موارد وارد عمل میشه. در حقیقت در سطوح لغزنده رانندگان حرفه ای هم نمی توانند بدون ترمز ABS مثل رانندگان آماتور با ترمزهای ABS خودروی خود را متوقف کنند.  عملکرد ترمز ABS بسیار ساده است. وقتی شما روی یخ رانندگی میکنید اگر به آرامی ترمز کنید بخوبی متوقف میشوید. اگر ترمز شدید بگیرید ممکن است چندین متر لیز بخورید ضمن اینکه کنترل خودرو از دستانتان خارج میشود .ممکن است با خودرو های دیگر تصادف کنید. یکی از روشهایی که رانندگان ماهر استفاده میکنند این است که وقتی ترمز را روی یخ فشار میدهند مواظب این هستند که چرخها قفل نکنند بمحض اینکه این عمل اتفاق افتاد لحظه ای پا را از روی ترمز بر میدارند. سیستم ABS این کار را برای شما بطور اتوماتیک انجام میدهد. در نتیجه زمان توقف کوتاه تر میشود و دیگر اینکه در هنگام ترمز شما توانائی هدایت ماشین بوسیله فرمان خودرو را دارید

سیستم ABS  ترکیبی از سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی است که مانع از قفل شدن چرخها می شود .سیستم ABS (Anti-lock Brake System) تشکیل شده از سنسورهای اندازه گیر سرعت چرخها (wheelspeed sensors) و واحد کنترل هیدرولیکی(HCU) و یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) .در هنگام گرفتن ترمز سنسورهای هر چرخ تعداد دوران هر چرخ در دقیقه ( سرعت چرخشی چرخ)  را به ECU   منتقل می کنند و اگر  ECU  تشخیص داد که دور یکی از چرخها از بقیه از حد مجاز کمتر باشد به سوپاپ سولنوئید  solenoid دستور باز شدن می دهد که امر باعث افت فشار روغن در پمپ آن چرخ می شود و در نتیجه نیروی ترمز در چرخ کمتر شده و چرخ از حالت قفل شدن رها می شود. این عمل تا هنگامی ادامه پیدا ی کند که دور چرخ مورد نظر با بقیه چرخ ها یکی شود.به دلیل پیچیدگی سیستم ، یک دستگاه تست خودکار«  self-test  »  در هنگام روشن شدن موتور وضعیت  را چک کرده و در صورت پیدا نشدن عیبی چراغ اخطار سیستم ضد قفل و چراغ ترمز ها خاموش می شود.  اگر یکی از اجزاء سیستم دچار اختلال شود چراغ های اخطار به سرعت روشن خواهند شد . اگر چراغ  ضد قفل Anti-Lock روشن شود به این معنی است که یکی از اجزاء و این سیستم خراب شده اند ولی خودرو توان ترمز را دارد.اگر هر دو چراغ اخطار « Anti-Lock  و ترمز » روشن شوند یعنی وضعیت بحرانی و خودرو توان ترمز کردن خود را

به طور کلی از دست داده است « یا خیلی کاهش یافته ».

اگر  فقط چراغ اخطار ترمز روشن شود به این معنی است که قدرت ترمز خودرو کاهش یافته که این امر می تواند به دلیل  کاهش سطح سیال پمپ یا فرسودگی لنت ها brake pads باشد.وسیله نقلیه ای که مجهز به ترمز ضد قفل است پای شما باید بطور ثابت روی پدال ترمز باشد در این حالت دستگاه ضد قفل ترمز را برای شما پمپ می کند و شما می توانید با خیال راحت تری به رانندگی بپردازید. کار ویژه این سیستم ضد قفل این است که با فشاری متغییر بر سیستم ضد قفل به طور اتوماتیک بر روی هر چرخ وارد شده و به مدت بسیار کوتاهی چرخها را محصور کندو در حالتی که جاده تغییر حالت می دهد ترمز با تغییر حالت هندسی جاده خود را تنظیم می کند.بیشتر ماشینهای جدید دارای سیستم ترمز ضد قفل استاندارد و اختیاری هستند.تا در مکانهای مختلف آب و هوائی ماشین شما و همچنین خودتان را در مقابل حوادث ناگهانی حفظ کند بر روی داشبورد چراغ زرد رنگی وجود دارد که در صورت فعال بودن ترمز ضد قفل روشن است.تفاوت وسایل نقلیه دارای ترمز ضد قفل در این است که این سیستم بر هر چهار چرخ وسیله نقلیه اثر میگذارد و باعث محصور کردن چرخها و در مسیر نگه داشتن اتومبیل میگردد.وقتی که ترمز ضد قفل فعال است شما ممکن است یک لرزش ناچیزی را در زیر پدال ترمز احساس کنید که نتیجه فعال بودن ترمز ضد قفل و پمپاژ کردن آن به پدال است و یک صدای وزوز ناچیزی هم شنیده می شود.شاید اتومبیلهای دارای ترمز ضد قفل سریع تر از بقیه اتومبیلها باشند ولی تفاوت عمده آن با وسایل دیگر در این است که در موقع ترمز گرفتن وسیله نقلیه را سریع تر و در زمان کوتاهی متوقف می کند حتی در مکانهایی که سطحی یخ زده ولیز دارند. پس این سیستم با تعداد دفعات زیاد با فاصله های کم بر روی چرخ تاثیر میگذارد.

روش كار:

ابتدا لازم به ذكر است كه سيستم های مختلفی برای ABS طراحی شده و ما در اينجا به ساده ترين نوع آن می پردازيم. زمانی كه سنسوری اعلام كند در اثر ترمز چرخی قفل شده ،كامپيوتر به دريچه و پمپ فشار آن چرخ دستور كاهش فشار روغن را بوسيله بستن دريچه آن چرخ می دهد،تا زمانی كه سنسور سرعت اعلام كند علی رغم فشردن پدال توسط راننده،چرخ به حركت افتاده،در اين هنگام دريچه باز ميشود و فشار باز می گردد و در صورت قفل شدن مجدد،همين عمل دوباره تكرار می شود و اين كار ممكن است ۱۵ تا ۲۰ بار در ثانيه تكرار شود .در هنگامی كه ABS فعال می شود،ممكن است يك نوع بالا و پايين رفتن به صورت پالس بر روی پدال احساس شود كه اين امر ی طبيعی در سيستم ABS است و بدليل باز و بسته شدن دريچه هاست.خوب حالا بپردازيم به ABS مكانيكی كه اخيرا در كشور باب شده ، اين سيستم اولين نوع سيستم ABS است كه در سال ۱۹۶۰ بوسيله کارخانه Dunlop طراحی شد ولی با ورود سيستم ABS الكتريكی بوسيله كارخانه بوش اين سيستم اصلا به مرحله توليد نرسيد، حال پس از گذشت چند دهه از منقرض شدن اين سيستم، شركتهای آسيای شرقی اقدام به توليد دوباره آن نموده اند،اين سيستم فقط شامل دو استوانه که درونشان هوای فشرده و يک ديافراگم قرار دارد می باشد كه شكل آن را در زير می بينيد و اين سيستم زمانی که فشار بر روی پدال از حد مشخصی بيشتر شود آنرا بجای انتقال به لنتها به ديافراگم منتقل می کند و ديافراگم هوای پشت خود رافشرده ميکند و در نتيجه فشارهيچگاه از حد معينی بالاتر نمی رود .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

فرمول اعداد اول

ادعا شده است كه فرمولي كه در زير آورده شده است اعداد اول را توليد مي كند. این فرمول توسط یک استاد ریاضی ایرانی (سید محمد رضا هاشمی موسوی) پیشنهاد شده است. 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

چگونه از اطلاعات لپ تاپ مان بکاپ بگیریم؟

در همه لپ تاپ های ویندوزی ، امکان تهیه پشتیبان برای بازیابی اطلاعات وجود دارد. بنا به گفته مایکرو سافت ،در همه لپ تاپ های ویندوزی ، امکان تهیه پشتیبان برای بازیابی اطلاعات وجود دارد و همه کاربران لپ تاپهای ویندوزی می توانند از کل اطلاعات هاردشان کپی و یا نسخه پشتیبان تهیه کنند. خوب است که هر چند وقت یکبار از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا اگر اشتباها" یکی از اطلاعات مهمتان پاک شد و یا ویندوز کامپیوترتان دچار مشکل شد بتوانید از این بک آپ استفاده کنید.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)