Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

رسم يك شش ضلعي منتظم

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

رسم يك شش ضلعي منتظم

براي رسم يك شش ضلعي منتظم يك دايره مي‌كشيم و روي آن به وسيله پرگار كمان‌هايي كه وتر آن‌ها برابر شعاع دايره است پشت سر هم جدا مي‌كنيم؛ سپس نقاط حاصل را به هم وصل مي‌كنيم. اما روش ديگري را معرفی می کنیم. يك دايره رسم مي‌كنيم، قطر دايره (AB) را مي‌كشيم. از نقاط A و B دو دايره به شعاع‌هاي AB و BA مي‌زنيم و محل‌هاي تقاطع دو دايره را Cو D‌ مي‌ناميم. از C‌ به A و B وصل مي‌كنيم و نقاط تقاطع (پاره‌خط‌ ها و دايره) را K و M مي‌ناميم. اگر همين كار را در مورد نقطه D انجام دهيم نقاط N و L‌ به‌دست مي‌آيد و شش ضلعي AKMBNLمنتظم است.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

مساله ۲۳۰۰ ساله

تصور کنید قرار است ثابت کنید تعداد نامتناهی زوج عدد اول وجود دارند که تفاضل آنها دو واحد است. به جای آن ثابت می‌کنید تعداد نامتناهی زوج عدد اول وجود دارد که تفاضل آنها کمتر از 70 میلیون رقم است. آیا فکر می‌کنید این شکستی مفتضحانه است و بهتر است درباره آن سکوت کنید؟ اگر این طور فکر می‌کنید چیزی از دنیای شگفت‌انگیز ریاضیات نمی‌دانید.اگر داستان آلیس در سرزمین عجایب را خوانده باشید حتما با لانه خرگوش آشنا هستید. آلیس، در یک عصر تابستانی خرگوشی را دنبال می‌کند و به دنبال او قدم به لانه اش می‌گذارد و بلافاصله جهانش تغییر می‌کند، هیچ‌چیز آن طوری نیست که به نظر می‌آمد باید باشد. در این دنیا اولویت‌ها و منطق‌ها و رفتارها تغییر می‌کند. آلیس همان آلیس است، اما با قدم نهادن در لانه خرگوش دیدش به جهان تغییر می‌کند و از دل آن است که می‌تواند جهان‌های جدیدی را نه تنها برای خود کشف کند که خوانندگان این داستان را به کشف دنیایی فراسوی روزمرگی راهنمایی کند.این لانه افسانه‌ای خرگوش فقط زاییده ذهن ریاضی‌دانی با نام مستعار لوییس کرول نیست که داستانی را هنگام قایق‌رانی برای شاگردش تعریف کرده است. در دنیای واقعی دروازه‌های زیادی وجود دارد که وقتی قدم به آن بگذارید دنیای متفاوتی در برابر چشمان شما شکل می‌گیرد؛ دنیایی که اگر بیش از اندازه به روزمرگی معتاد شده باشید به همان اندازه برایتان شگفت‌انگیز و معجزه‌آسا خواهد بود. ریاضیات یکی از این حفره‌های جادویی جهان است، دنیایی برآمده از منطق که تفسیرگر جهان ماست و رشد و پیشرفتش و فضا و ساختارش ساز و کار ویژه خود را دارد. وقتی به این دنیا وارد می‌شوید آن‌چه در ابتدای این متن خواندید دیگر شکست به شمار نمی‌رود بلکه موفقیتی تاریخی و یکی از مهم‌ترین کشف‌های ریاضیاتی معاصر بدل می‌شود.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

10 دستاورد علمي و فناورانه سال 2013

کنترل اجسام با امواج مغز

قابليت کنترل حرکت اجسام با امواج مغزي از راه دور شايد به نظر تخيلي بيايد اما محققان آن را به واقعيت تبديل کرده اند. پنج دانشجو با استفاده از امواج مغزي توانستند حرکت يک بالگرد را کنترل کنند. به گزارش ايسنا، اين دانشجويان که در خلاف جهت بالگرد قرار داشتند،  توانستند آن را با تصور حرکت دست چپ و راست يا هر دو دستان خود در جهت هاي مختلف هدايت کنند. پس از گذشت زمان و تمرين، اين محققان توانستند اين بالگرد را براي اجراي چند مانور از جمله گذر از ميان حلقه ها با تصويري از پرواز که روي نمايشگر نشان داده مي شد، کنترل کنند.

 ام آرآي قلب کودکان

محققان طي آزمايش هاي گسترده از روش جديد ام آرآيT1 روي بيماران استفاده کردند که دقيق تر، کاراتر و ايمن تر از روش هاي کنوني است و براي تشخيص بيماري قلبي در کودکان مورد استفاده قرار مي گيرد. پزشکان با اين روش مي توانند نارسايي قلبي در کودکان را زودتر و موثرتر از روش فراصوت تشخيص دهند. اين امر دستاورد بزرگي در حوزه پزشکي براي تشخيص زودهنگام بيماري  هاي قلبي کودکان محسوب مي شود.

 الکتروليز کارآمد(تجزيه آب دريا)

محققان مرکز شوراي پژوهش هاي عالي علوم الکترومواد استراليا از کاتاليزوري رونمايي کردند که آب اقيانوس را با استفاده از ميزان انرژي کمي تجزيه مي کند. اين کاتاليزور به شکل يک فيلم پلاستيکي منعطف است، در آب غوطه ور مي شود و از انرژي به دست آمده از نور براي اکسيد کردن آب دريا استفاده مي کند. برخلاف روش هاي کنوني که نيازمند مقادير عظيم انرژي براي اکسيداسيون آب است، اين روش تنها با استفاده از پنج ليتر آب دريا به توليد انرژي کافي براي تامين انرژي يک خانه و نيروي يک خودروي معمولي براي يک روز مي پردازد. اين روش کارآمد و موثر مي تواند تا ميزان زيادي هزينه سوخت هيدروژن را کاهش دهد و آن را به يک سوخت جايگزين رقابتي براي بنزين در آينده تبديل کند.

 ساخت باتري کوچک تر از دانه شن با عرضي کمتر از مو

گروهي از محققان دانشگاه توانستند يک باتري ليتيوم يون را بسازند که از دانه شن کوچکتر و از عرضي کمتر از موي انسان برخوردار است. اين موفقيت شگفت انگيز از طريق لايه بندي ظريف يک شبکه يک درميان از الکترودها به دست آمده است. پس از تکميل طراحي سه بعدي در رايانه، چاپگر از جوهر مايع خاص حاوي الکترودها که به سرعت در مواجهه با هوا سفت مي شود، استفاده مي کند. اين دستگاه به دليل داشتن اندازه کوچک مي تواند طيف وسيعي از کاربردها را دربربگيرد.

 اجزاي بدن مهندسي شده

گروهي از پزشکان با موفقيت توانستند اولين رگ خوني مهندسي شده را در يک بيمار زنده پيوند بزنند. اگرچه مهندسي زيستي به سرعت در حال پيشرفت است، اما اين اولين پيوند موفق اندام مصنوعي مهندسي شده محسوب مي شد. اين رگ که در بدن يک بيمار در مراحل پاياني بيماري کليوي پيوند زده شد، از سلول هاي اهدايي انساني ساخته شد که طي مراحلي به چارچوبي براي رگ اصلي تبديل شده بودند. با موفقيت اين پيوند، اين اطمينان ايجاد شد که حوزه نوظهور مهندسي زيستي از کاربردهاي زيادي براي جهان پزشکي برخوردار خواهد بود. پزشکان اميدوارند در آينده نزديک بتوانند رگ هايي براي بيماري قلبي بسازند يا حتي کل اندام بدن را بازسازي کنند.

 ذره اي با چهار کوارک

جست و جو براي توضيح تولد جهان پس از تاييد کشف ذره اي که از چهار کوارک برخوردار است، با شور مجددي روبه رو شد. کوارک، يک ذره بنيادي و بخش اساسي سازنده ماده است. اگرچه اين امر شايد براي فيزيکدانان از اهميت خاصي برخوردار نباشد، اما اين کشف مي تواند به نظريات جديد درباره چگونگي توليد ماده در ابتداي امر منجر شود. دانشمندان اين ذره جديد را (Zc(3900 ناميده اند و تصور مي کنند که اين ذره در اولين ثانيه هاي داغ پس از انفجار بزرگ توليد شده است.

 توليد سوخت از ميکروب

گروهي از محققان موفق به توليد الکتروسوخت هايي شدند که با استفاده از ميکروارگانيسم ها به جمع آوري انرژي خورشيد مي پردازد. اين ميکروب ها ايزوله شده و در باکتري هاي غيرفتوسنتزي زندگي مي کنند. آنها از الکترون هاي خاک به عنوان غذا استفاده و در زمان مواجهه با برق و دي اکسيدکربن، از انرژي اين الکترون ها براي توليد بوتانول استفاده مي کنند. بوتانول اکنون به دلايل متعدد به عنوان بهترين جايگزين براي اتانول و بنزين درنظر گرفته شده است.

 استفاده از نقره در آنتي بيوتيک ها

اگرچه از مدت ها پيش دانشمندان مي دانستند که نقره حاوي ويژگي هاي قوي ضدميکروبي است اما اخيرا دانشمندان دريافتند که ترکيب آنتي بيوتيک و نقره مي تواند 1000 برابر از تاثير بيشتري در کشتن باکتري ها برخوردار باشد.

 بينايي براي نابينايان

اولين نمونه پيش ساخت چشم بيونيکي توسط گروهي از طراحان استراليايي توليد شد. چشم بيونيکي با کاشت تراشه اي در جمجمه فرد و اتصال آن به يک دوربين ديجيتال در عينک کار مي کند. اگرچه اين عينک در حال حاضر تنها به ارائه طرح هاي کلي براي کاربر مي پردازد، اما اميد زيادي براي ارتقاي بيشتر آن در آينده وجود دارد.

 ايمني در برابر سرطان

يک قند چسبناک موسوم به «هيالورونان» در فضاي بين سلول هاي بدن موش کشف شد که به نظر مي رسد آنها را از نزديک شدن به هم و توليد تومور باز مي دارد. اين ماده مانند نگهبان عمل مي کند و باعث مهار تماس هاي اوليه مي شود که از تکثير سلول ها پس از رسيدن آنها به تراکم خاص جلوگيري مي کند. به نظر مي رسد که يک جهش دوگانه در دو آنزيمي که رشد هيالورونان را ارتقا مي دهد و از تجزيه آن جلوگيري مي کند.

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

به ویندوز 8.1 مهاجرت نکنید

مایکروسافت هشدار داده که آخرین مجموعه از وصله های به روزرسان امنیتی برای ویندوز XP را در 8 آوریل سال 2014 عرضه خواهد کرد.مایکروسافت به کاربران خانگی و حرفه ای ویندوز ایکس پی توصیه کرده تا به ویندوز 8.1 مهاجرت نکنند، زیرا رایانه های قدیمی با این سیستم عامل جدید سازگار نیست. به گزارش فارس به نقل از آی دی جی، قرار است سیستم عامل ویندوز 8.1 با مدتی تاخیر در 18 اکتبر روانه بازار شود، اما مایکروسافت رسما اعلام کرده که ویندوز 8.1 برای نصب بر روی رایانه‌هایی که ویندوز XP یا ویستا بر روی آنها نصب شده مناسب نیستند. در حال حاضر پیشرفته ترین ویندوزی که کاربران ویندوز XPمی توانند به آن مهاجرت کنند ویندوز 7 است. ویندوز XP حدود 12 سال قبل روانه بازار شده و مدتهاست که مایکروسافت برای کاهش تعداد کاربران آن و وادار کردن افراد به مهاجرت به نسخه های جدیدتر ویندوز تلاش می کند، اما هنوز در این زمینه موفقیت کامل نداشته است. این شرکت هشدار داده که آخرین مجموعه از وصله های به روزرسان امنیتی برای ویندوز XP را در 8 آوریل سال 2014 عرضه خواهد کرد و از آن پس در برابر مشکلات و آسیب پذیری های این سیستم عامل هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. برخی کاربران ویندوز XP نسبت به این سیاست مایکروسافت اعتراض کرده اند.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)