Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

کلید موفقیت در کنکور

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

کلید موفقیت در کنکور

کلید موفقیت در کنکور

2. فیش برداری؛ بسیاری از داوطلبان از این موضوع گلایه‌مندند که با گذشت زمان و مطالعه دروس تخصصی، جزییات مطالب دروس عمومی را به فراموشی می‌سپارند، راهکار این نقصان در فیش‌برداری از مطالب است. با گذشت زمان و فرارسیدن روزهای پایانی مهلت داوطلبان، این فیش‌هاست که راه‌گشا خواهد بود و مطالب از یاد رفته را به خاطر خواهد آورد.پس از گذشت یک ماه از خوانش یک کتاب با مطالعه فیش مربوط به آن، نمونه سوال‌های کنکور آن درس را پاسخ دهید، در صورتی که در ارایه پاسخ اشتباه کردید، مشکل به نوع فیش‌برداری یا شیوه مطالعه یک‌ماه قبل شما بر می‌گردد، دوباره تاکید می‌کنیم که خواندن تمام مطالب کتاب‌ اهمیت دارد.در صورتی که نتوانستید به سوال کتابی که خوانده‌اید درست پاسخ دهید، اکیداً ناامید نشوید، این بدان معنا نیست که شما آن مطلب را نمی‌دانید، بلکه آن مطلب در ناخودآگاه شما موجود است فقط نیاز به یادآوری دارد.



3. یادگیری مطالب؛ اگر شما مطلبی را کلاً فراموش کرده‌اید، قطعاً آن مطلب را یاد نگرفته‌اید، متاسفانه بسیاری منظور از خواندن را حفظ کردن می‌دانند، این در حالی است که حفظ کردن بدترین نوع فراگیری است، پس برای ماندگاری مطلب، آن را بفهمید نه حفظ کنید.البته گاهی اوقات نیز سوال به شکل عجیبی ناشناس می‌نماید، اینجاست که از ذهنتان می‌گذرد که شاید شما هیچ گاه آن مطلب را نخوانده‌اید!؟! در واقع اگر مطلبی کلاً برایتان نا آشنا بود، به این معناست که یا اصلاً آن را نخوانده‌اید و یا در هنگام مطالعه ذهن شما بر روی موضوع دیگری متمرکز بوده است، پس یک بار دیگر آن را بخوانید و یاد بگیرید.



4. تحلیل سوال؛ بسیاری از داوطلبان در پاسخ‌گویی به این‌گونه سوالات دچار اشتباه می‌شوند زیرا هنگامی که سوال به نظرشان آشنا می‌آید، بدون اینکه آن را تمام و کمال بخوانند به سراغ جواب‌ها می‌روند و گمان می‌کنند در وقت صرفه‌جویی کرده‌اند، آنگاه پس از اعلام نتایج کنکور، از رتبه بد خود ابراز تعجب می‌کنند.نکته مهم آن است که مهم‌ترین کلید پاسخ در خود سوالات است یا به قول معرف 60 درصد جواب در دقیق خوانی سوال است. این مساله در پاسخ‌گویی به سوالات چند وجهی واقعاً راهگشاست. در نمونه سولاتی که از شما نام کسی یا دوره یا تاریخ واقعه‌ای را می‌خواهند، شما به صراحت با یک کلمه مواجهید اما هنگامی که قرار است درست‌ترین پاسخ را از میان 3 گزینه دیگر بیابید نیاز است که سوال را کلمه به کلمه تحلیل کنید و نزدیک‌ترین پاسخ را انتخاب کنید.



5. پرهیز از فشار روانی؛ یک انسان علاوه بر عوامل درونی و دغدغه‌های شخصی، از محیط پیرامون خود تأثیر می‌گیرد و بر آن تأثیر می‌گذارد. شاید به جرأت بتوان گفت مهم‌ترین مشکل روحی داوطلبان در حین آماده‌سازی برای کنکور استرس‌های گاه و بی‌گاه آن‌هاست.استرس ناشی از فشارهای روحی و اجتماعی است که موجب پریشانی ذهن کنکوری‌ها می‌شود، فشارهایی مانند؛ کم بود زمان، تعداد رقبا، میزان پذیرش رشته‌های مورد علاقه و فشارهایی از این دست که همگی به نوبه خود و در کنار مسایل شخصی داوطلبان، باعث آشفتگی ذهن و پایین آمدن راندمان یادگیری می‌شود.



6. لذت بردن از مطالب؛ برای آن‌که مطالب اثر ماندگارتری در ذهن شما داشته باشند، به شکلی تحلیلی و حتی انتقادی و گاهی نیز با لذت، کتاب‌های درسی را مطالعه کنید، به این موضوع توجه کنید که در دوران تحصیل از روی بسیاری از این مطالب به شکل سرسری رد شده‌اید، در حالی که این مطالب جذابیت کافی برای شما دارند.برای مطالعه ترجیحاً در مکان‌های ساکت اقامت کنید و اگر فکر می‌کنید که رفت و آمدها و افرادی که به کتابخانه می‌آیند، باعث سرگرم شدن شما می شوند به اتاق‌های منزلتان باز گردید.به شکلی کلی توصیه می‌شود که به جای مطالعه در شب، سحر خیز باشید و روزها درس بخوانید ولی ساعت‌های بیولوژیکی اشخاص با یکدیگر متفاوت است، پس اگر گمان می‌کنید که کارایی ذهنی شما در شب مساعدتر است می‌توانید مطالعه در شب را امتحان کنید.در حین مطالعه در زیر کلمات کلیدی و جملات مهم خط بکشید، زیرا با این کار آن‌را بهتر به ذهن می‌سپارید، همان‌گونه که در یادداشت‌های پیش نیز گفته شد، سعی کنید تا مطالبی را که می‌خوانید، درک کنید و از حفظ کردن بپرهیزید، اگر جزء به جزء کلام را نفهمیدید به شاکله‌ای که از آن برداشت می‌کنید، بسنده کنید.



7. استراحت کردن؛ در واقع روش صحیح مطالعه برای کنکور با آنچه که مردم و مخصوصاً پدر و مادرها فکر می‌کنند منافات دارد. برای اینکه بتوانید سطح یادگیری خود را به حداکثر برسانید پس از هر 30 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه را به استراحت و اموری بگذرانید که به آن علاقه‌مندید، زیرا کارایی بهینه مغز شما 30 دقیقه مداوم است.البته منظور از 10 دقیقه استراحت پرداختن به بازی‌های فکری و فیزیکی که انرژی ذهن و جسم را تحلیل می‌دهد نیست، از 24 ساعت شبانه روز پس از کم کردن 8 ساعت خواب و استراحت و 2 ساعت و 30 دقیقه وقت‌های استراحت میان مطالعه‌ای، یک داوطلب باید 3 ساعت مستمر را نیز به تفریح روزانه بپردازد.



8. دوری از افکار غیر همسو؛ نخستین عامل بی‌دقتی، افکار غیر هم‌راستا با پرسش یا مطلبی است که می‌خوانیم. تفکر غیر همسو باعث می‌شود که ذهن در مسیری غیر از آنچه که ما می‌خواهیم حرکت کند و قطعاً کارایی لازم را در برخورد با مطلب یا سوال پیش رو نخواهد داشت.عامل بعد عدم تمرکز و توجه به محیط اطراف است، مخصوصاً در هنگام آزمون کنکور که داوطلب با محیطی ویژه روبه‌رو می‌شود. عجله داشتن نیز از جمله عوامل بی‌دقتی است، هرچند که سرعت دادن به روند مطالعه یا تست‌زنی باعث بهره زمانی خواهد شد، اما باید گفت که با عجله کردن به غیر از اینکه مجبور می‌شوید سوال‌ها را چند بار بخوانید چیز دیگری عایدتان نمی‌شود.همچنین عجله باعث عدم تمرکز نیز خواهد شد و عملاً کارایی شما بسیار کمتر از آن چیزی می‌شود که تصور داشته‌اید.

9. برنامه‌های غذایی و خواب؛ سعی کنید که در حد فاصل ساعت 22 تا 23 خواب شبانه را آغاز کنید و خود را برای خوابیدن در این ساعت عادت دهید تا ساعت 7 صبح از خواب برخیزید.صبحانه وعده غذایی بسیار مهمی است که باعث می‌شود انرژی قسمت اصلی مطالعه شما یعنی ساعت اولیه روز تأمین شود، پس صبحانه کامل میل کنید و در کنار این صبحانه از آب میوه استفاده کنید.به هنگام وعده ناهار و شام از خوردن غذاهای سنگین و بسیار چرب و حجم زیاد نان خودداری کنید، زیرا مصرف غذای سنگین علاوه بر خواب‌آلودگی، گیرایی ذهن را نیز کاهش می‌دهد. همچنین یک ساعت پس از صرف غذا به مطالعه دروس خود بازگردید.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)